از جنگ به اصطلاح ضد تروریسم آمریکا گرفته تا توطئههای راست افراطی در غرب، اسلام هراسی به اشکال مختلف ظاهر میشود.
در دنیای امروز، اسلام هراسی نظاممند همچنان سایهای طولانی و تاریک بر زندگی مسلمانان در سراسر قارهها میافکند.
این شکل فراگیر از تبعیض و تعصب که ریشه در زمینههای تاریخی و معاصر دارد، پیامدهای مهمی برای افراد و جوامع به طور کلی دارد.
اسلام هراسی نظاممند در ساختارهای قدرت، نهادها و سوگیریهای فرهنگی کشورهای غربی عمل میکند و نابرابری، حاشیهنشینی و نقض حقوق بشر را تداوم میبخشد.
به طور ضمنی و صریح، اسلام هراسی به وسیله لایههای مختلف جامعه، از جمله دولتهای مختلف جهان از جمله غربی تقویت میشود.
در حالی که مظاهر آن ممکن است از منطقهای به منطقه دیگر متفاوت باشد، اسلامهراسی نظاممند در کشورها و جوامع مشترک است؛ به عنوان محصول میراث تاریخی، پویاییهای ژئوپلیتیکی، روایتهای فرهنگی و عدم تعادل قدرت عمل میکند. در شرایطی که مسلمانان به عنوان «دیگری» در نظر گرفته میشوند، رشد میکند و کلیشهها، تعصبات و تصویرهای منفی را که حقوق، حیثیت، و شمول اجتماعی آنها را تضعیف میکند، تداوم میبخشد.
تأثیر اسلام هراسی سیستماتیک بسیار گسترده است؛ افراد و جوامع مسلمان در حوزههای مختلف زندگی در برخی کشورها با چالشهایی روبرو هستند، آنها نظارت شدید، مشخصات نژادی، و قوانین تبعیض آمیز را تجربه میکنند که مانع تحقق حقوق اساسی بشر و پیگیری عدالت و برابری میشود. علاوه بر این، به هم پیوستگی تبعیض، موضوع را برای همه مهمتر میکند.
شناخت و درک اسلام هراسی سیستماتیک برای از بین بردن ساختارهای عمیقا ریشهدار آن ضروری است. نیازمند تحلیل، گفتگو و کنش جمعی همهجانبه است.
«جنگ علیه تروریسم» آمریکا نه تنها نژادپرستی ضد مسلمانان را تشدید کرده، بلکه چارچوبی را فراهم کرده است که روایت جهانی اسلامهراسی را تداوم میبخشد.
این تضاد با معرفی مسلمانان به عنوان یک «دشمن» همیشگی، فضای ترس و سوء ظن را ایجاد کرده و به رشد جنبشهای بومیگرایانه و پوپولیستی دامن زده است.
اسلام هراسی در فرانسه
مسلمانان در فرانسه با «مشکلات چند وجهی» ناشی از اسلام هراسی مواجه هستند؛ این یک تصور غلط است که اسلام هراسی صرفا از تعصبات فردی ناشی میشود، بلکه اسلامهراسی در فرانسه عمیقا در ساختارهای موجود قدرت و کنترل ریشه دوانده است.
لحظات مهمی در تاریخ فرانسه وجود دارند که به حاشیه رانده شدن جوامع مسلمان کمک کردهاند؛ قانون ممنوعیت حجاب در مدارس در سال ۲۰۰۴ و به دنبال آن قانونی در سال ۲۰۱۰ که پوشاندن صورت را در فضاهای عمومی ممنوع میکند، اظهارات علنی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در مورد سازگاری حجاب با آرمانهای فرانسه و اسلام هراسی فراگیر در این کشور.
این سوگیریهای فرهنگی نه تنها اعمال تبعیضآمیز را تداوم میبخشد، بلکه جمعیت مسلمان را بهعنوان قربانی مسائل گستردهتری در مورد مهاجرت در فرانسه قرار میدهد.
مقامهای فرانسوی به طور استراتژیک از اسلام هراسی به عنوان یک فناوری دولتی برای اعمال کنترل و مبارزه با حضور گروههای خاصی از مهاجران پسااستعماری و فرزندان آنها استفاده میکنند.
نیاز مبرم به اقدام جمعی
نیاز مبرم به اقدام جمعی علیه اسلام هراسی و پیامدهای گسترده آن وجود دارد و به این موضوع باید توجه ویژهای شود؛ باید به حوادث وحشتناکی مانند قتل عام «کرایست چرچ» در نیوزیلند اشاره کرد؛ جایی که یک برتریطلب سفیدپوست اقدام خشونتآمیز وحشتناکی را علیه نمازگزاران مسلمان انجام داد.
تبعیض ضد مسلمانان در غرب
به گزارش «politicstoday»، تبعیض ضد مسلمانان یک نگرانی فزاینده در کشورهای غربی است؛ با سطوح هشدار دهنده حملات و آزار و اذیت مسلمانان و کسانی که تصور میشود مسلمان هستند.
لفاظیها، حملات و تبعیضهای ضد مسلمانان اخیرا در کشورهای غربی به سطوح هشداردهندهای رسیده است، به طوری که در استرالیا، کانادا، انگلیس و اتحادیه اروپا ۷۰ تا ۸۰ درصد کل مسلمانان هدف تبعیض قرار گرفتهاند.
این آمار بسیار محتمل است که مسلمانان یا کسانی که تصور میشود مسلمان هستند، در نهایت در محل کار، بانک، کار، در سفر و زندگی اجتماعی با تبعیض مواجه شوند.
مصونیت عاملان از پاسخگویی
آنچه اوضاع را بدتر میکند این است که در بسیاری از موارد، حوادث پنهان و یا نادیده گرفته میشوند.
علاوه بر این عاملان در حد قانون مجازات نمیشوند و همچنین غولهای رسانهای که اقدامی انجام نمیدهند، این سکوت آنها بحران را تداوم میبخشند.
تشخیص تبعیض آشکار و جرایم ناشی از نفرت مانند تجاوزات فیزیکی، آزار کلامی یا آسیب به اموال آسان است، اما تشخیص انواع ظریف و غیرمستقیم تبعیض دشوارتر است.
منبع: میزان